Ciklus filmova braće Taviani: Slučajan, a prigodan oproštaj od velikana

Nažalost, još jedna vijest o smrti u filmskome svijetu. Ljubitelji filma mogli su proteklih tjedana uživati u ciklusu filmova braće Taviani na hrvatskoj televiziji. Taj ciklus je službeno zaključen ovu subotu odličnim filmom „Noć svetog Lovre“. Vittorio Taviani, jedan od dvojice braće u čijim smo filmovima mogli uživati zaslugom trećeg programa HRT-a umro je u nedjelju 15. travnja 2018., u 89. godini života.

Image result for noć svetog lovre braća taviani

Moram priznati kako sam s opusom braće Taviani do ovog HRT-ovog ciklusa bio upoznat tek površno. Gledao sam samo adaptaciju Tolstojeva „Uskrsnuća“ (2001.) i „Ja sam bog otac“ (1977.). HRT-ov filmski ciklus poslužio je kao odlična nadoknada za propuštene naslove pa sam tako sa zakašnjenjem otkrivao svjetove dvojice braće koji su mi kroz odlične „Cezar mora umrijeti“ (2012.) i već spomenutu „Noć svetog Lovre“ (1982.) dodatno učvrstili uvjerenje kako se radi o dvojici sjajnih nastavljača talijanske filmske tradicije koju je lako zavoljeti.

Image result for noć svetog lovre braća taviani

Pod utjecajem još Rosselinija i De Santisa, što se može vidjeti po korištenju prirodnog svjetla i autentičnih zvukova jednako kao i po naglasku na ljude kao protagoniste,  braća Taviani sljedbenici su neorealizma. No, oni su i daleko više od toga. To možemo vidjeti po tome što su skloni dati vizualnu interpretaciju mislima i snovima (poput djevojke koja u „Noći svetog Lovre“ tijekom učenja na kauču govori o razmišlja o sličnom kauču kojeg više nema) u cilju stvaranja začudnih svjetova posebne psihološke atmosfere. Njihove filmove karakterizira i često vraćanje u prošlost kao objašnjenje današnjih stanja i postupaka (primjerice u „Uskrsnuću“), a česti motivi su im korupcija, zloupotreba moći, siromaštvo i patnja općenito.

Image result for noć svetog lovre braća taviani

Ljudska stanja, kao i društvena kritika i promišljanje o revoluciji, stalne su teme njihovih filmova. Kroz prošlost vidimo sadašnjost, sve se događa s razlogom, a uzročno-posljedična veza koju normalan čovjek često ne vidi nalazi se u korijenu svega što vidimo na ekranu. Naglašavanje te veze, pojašnjavanje odgovornosti društva za stanje pojedinca, središnja je tema braće Taviani.

Image result for uskrsnuće braća taviani

Kritika je braći Taviani uglavnom hvalila izvanrednu fotografiju i vizualni izričaj. Stalne promjene između kadrova, od krupnog plana do kretanja kamere duž polja ili ceste, sve do ruba horizonta i natrag, vizualni su potpis ove dvojice sjajnih redatelja. Tim postupkom dodatno je stavljen naglasak na kontrast između teških psiholoških stanja u kojima se nalaze njihovi protagonisti i prirodne otvorenosti i slobode koja je onemogućena o korumpiranom, podijeljenom društvu.

Stoga, povodom odlaska Vittorija Tavianija, možemo zaključiti kako su filmovi ove dvojice braće filmovi o ljudskosti i o pronalasku ljudskog u svijetu koji odiše potrebom da čovjeka svede na broj bez osobnosti. Zbog toga su braća Taviani značajni redatelji i zbog toga se njihovim filmovima potrebno vraćati. Stoga, treba pohvaliti HRT. Teme braće Taviani rezoniraju i dalje kao važni i jednostavni primjeri humanizma.

Oglasi